dinsdag 26 mei 2015

Overleven in de nieuwe wildernis


Toen ik uitgenodigd werd om deel te nemen aan het adventure om te overleven in de nieuwe wildernis, had ik weinig tijd nodig om te beslissen. Enerzijds trok het avontuur me aan en aan de andere kant de noodzaak om skills te hebben om in de informatiemaatschappij te overleven.

Geen idee wat me ging overkomen en met spanning in mijn lijf, ging ik op pad. Het laatste stuk lopend, waarbij iedere stap verder weg van de bewoonde wereld was en tegelijkertijd dieper de wildernis in. Gelukkig was het startpunt een basiskamp met een veilige Yurt, een Mongoolse 4 seizoenentent. Boven het open kampvuur hing een koffiekan waar heerlijke koffie in bleek te zitten.

Hierna volgen de inzichten die ik opdeed.

1       Primaire levensbehoeften zijn veiligheid, water en eten
We staan er niet dagelijks bij stil, maar stel dat je moet overleven in de wildernis, dan ga je direct anders kijken naar je behoeften. Veiligheid is het belangrijkste en daarna komt toch al heel snel water om te drinken en daarna iets om te eten. Als je minder drinkt of eet, dan is de puf er zo uit. Met een natuurlijk waterzuiveringssysteem gingen we op pad.

2       Navigatie en communicatie
Als je ergens in de wildernis gedropt wordt, dan is zelfs een kaart lastig te interpreteren. Je weet immers niet waar je bent. Gelukkig hadden we geleerd met het kompas om te gaan, waardoor we met beperkte communicatiemiddelen naar een volgend punt werden geloodst. We waren afhankelijk van deze communicatie.

3       Twee weten er meer dan één!
Niet iedereen kan alles weten. Onze expeditieleiders hadden eigen expertisegebieden. De een was van navigatie, klimmen, communicatie en bevoorrading, de ander van voedsel, vuur en overnachten. Door verdeling van deze taken, is de kans op overleven groter. Ook in onze expeditie moesten we de taken verdelen om aan allerlei aspecten zoals communicatie, route, water, veiligheid, vuur en teambuilding te denken. Heb jij de juiste mensen om je heen?

4       Pakken wat je pakken kan; Lekker die paardenbloemen en brandnetels
Het meest eenvoudig is om tijdens de reis dingen die je kunt eten direct in je mond te stoppen, ook wel grazen genoemd. Of de paardenbloem, de brandnetel of het beukenblad het lekkerste was, dat herinner ik me niet meer, wel de verbazing dat het zo gek nog niet smaakte en eigenlijk meer dan prima te eten is.

5       Je mes is je grootste vriend
In de natuur kan de mens langer overleven met een mes. Met een mes kun je veel dingen van hout maken, ook kun je warm materiaal verplaatsen, vruchten snijden, etc. Lang geleden kreeg ik van mijn opa een zakmes. Ik besefte me nu zo’n 30 jaar later pas welke functie dat had.

6       De 'Lean on' hut in 30 minuten
Ook in deze expeditie kwam mijn Lean-hobby terug. Dit keer een hut bouwen. De Lean on is een van de meeste eenvoudige manieren om een hutje te bouwen. Je zet een tak schuin tegen een boom ondersteund met een wig. Daarna maak je met allerlei takken een schuin dak. Binnen een half uur hadden we een hutje om in te slapen.

7       Vertrouwen op je touw
Wij kregen een opdracht om een boom in te klimmen en daarna om een grote sloot over te steken door te abseilen. Tsja, iemand moest als eerste oversteken om een extra touw aan de overkant te brengen. Enige kennis van touw en knopen was dus welkom, evenals vertrouwen op de goede afloop
8       Vuur kun je op verschillende manieren maken, en weer meenemen
Velen van ons herkennen wel de pyromaan in onszelf, waarbij je een lekker onoverwinnelijk gevoel krijgt als je vuur aanmaakt. Het zal vast in ons DNA verstopt zitten dat we vuur nodig hebben voor veiligheid, warmte en garen van eten. Dit oer-gevoel kwam weer helemaal naar boven toen we vuur maakten door twee houtjes te laten schuren. Het vuur konden we meenemen door de tondelzwam te laten gloeien.
 
Back to nature als een effectieve ontwikkelmethode
Deze expeditie bracht me heel veel dichtbij mezelf dan andere managementtrainingen die ik eerder volgde. Het besef wat echt belangrijk is, werd direct duidelijk zonder daar veel woorden aan te wijden. Ook leer je enorm snel als het erop aan komt. Nooit gedacht dat outdoor zo’n ontwikkelinstrument zou zijn. Ben jij veilig? Heb je de juiste expertise om je heen? Heb je de juiste richting? Ben je de juiste dingen aan het doen? Heb je de juiste benodigdheden om te overleven? Sta je in contact met je overlevingsenergie? Zomaar een aantal vragen die naar boven komen en waar je in teruggeworpen wordt tijdens zo’n overlevingstocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten